História automobilov Polski Fiat 125p

znaky spolu

Korene výroby automobilov v Poľsku siahajú až do tridsiatych rokov 20. storočia, kedy sa v licencii FIAT vyrábali typy 508 Balilla a 518 pod označením POLSKI FIAT. Treba spomenúť, že FIAT v tej dobe mal veľmi silnú pozíciu v produkcii automobilov, na čom mala veľkú zásluhu licenčná výroba fiatov skoro v celej Európe. Fiaty sa vyrábali vo Francúzsku pod značkou SIMCA, v Nemecku ako NSU/FIAT a v Československu ako automobily WALTER. Druhou svetovou vojnou bola výroba automobilov vo Varšave prerušená.

30.roky
súčasnosť

Vľavo je obrázok predajne Polski Fiat vo Varšave v medzivojnovom období a vpravo je fotka tej istej budovy na Krakovskom predmestí z augusta roku 2006.

Po druhej svetovej vojne sa ťažko zničený priemysel Poľska nemohol pustiť do vlastnej výroby automobilov. Pomoc prišla zo ZSSR v podobe licenčnej výroby automobilu Pobeda M20 pod názvom WARSZAWA M20. V roku 1948 sa v hlavnom meste Poľska začína s výstavbou továrne FSO - Fabryka samochodów osobowych a prvá WARSZAWA schádza z výrobného pásu v roku 1951. Tieto automobily sa vyrábali v rôznych obmenách a modifikáciách až do roku 1973! V roku 1957 začína výroba automobilu SYRENA. Išlo o menší automobil s trojpriestorovou karosériou a motorom s objemom 744 cc. Výroba pokračovala aj po roku 1972!

stavba FSO výroba v FSO 203

Rozkvet poľského automobilového priemyslu nastal po podpísaní licenčnej zmluvy opäť s automobilkou FIAT na výrobu osobného a hlavne dostupného automobilu pre široké vrstvy socialistického obyvateľstva vtedajšieho Poľska. Musel byť na tú dobu aj dosť moderný, aby sa jeho exportom na iné trhy dalo konkurovať ostaným automobilovým producentom. Do úvahy prichádzali dva modely značky FIAT. Prvým bol predsa len trochu zastaralý model 1300/1500, ktorého výroba sa v tej dobe končila. Druhým modelom bol moderný automobil vyššej strednej triedy pod označením 125, resp. 125 Špeciál. V týchto modeloch boli montované moderné motory DOHC 1600cc. Výkony týchto motorov boli 90k a 100k. Typ Špeciál dokonca s päťstupňovou manuálnou prevodovkou v sérii. Pre podmienky vtedajšieho socialistického Poľska sa tento model nejavil ako najlepšie riešenie.

Fiat 125

fiat 1300
prototyp 125p

Hore v strede je Fiat 125, pod ním vľavo je Fiat 1300 a vpravo je fotka prototypu testovaného v Taliansku rok 1966.
(RUOTECLASSICHE Apríl 2002)


Nakoniec vznikol nový automobil pod názvom POLSKI FIAT 125p s karosériou z modelu 125 a s mechanickými časťami z modelu 1300/1500.


Najobľúbenejším autom Giovanni Agnelliho bol vraj Fiat 125 (na obrázku). Debutoval v roku 1967 a poháňal ho 1,6-litrový motor (66 kW/90 k),
kombinovaný s automatickou prevodovkou. Fiat mal zadný náhon a dosahoval maximálnu rýchlosť160 km/h.
(AUTOŽURNÁL August 2013)



Prvý POLSKI FIAT 125p zišiel z výrobného pásu FSO vo Varšave 28. novembra 1967. Počas celej produkcie týchto automobilov bolo uskutočnených mnoho zmien a vyrobených veľa modifikácií, s ktorými sa na tejto stránke môžete zoznámiť. Ukončená výroba automobilu FSO 125p bola 29. júna 1991. Celkový počet vyrobených automobilov sa zastavil na čísle 1 445 699. Od roku 1978 sa začal vyrábať automobil s päťdverovou karosériou a technikou z typu 125p pod názvom POLONEZ. Ten sa vyrábal až do roku 2002. Po páde komunizmu sa FSO nachádzala v zlej hospodárskej situácii ako väčšina podnikov z bývalého socialistického bloku. FSO kúpila kórejská spolčnosť DAEWOO MOTORS, ktorá vybudovala z FSO veľký a moderný podnik na výrobu automobilov. V súčasnosti je FSO znova samostatná a rozvíja spoluprácu najmä s automobilkou AvtoZaZ z Ukrajiny.




INDEX