Polski Fiat 125p / 1973 - 1975

INDEX

V priebehu rokov 1970 - 1972 boli postupne v poľských fiatoch realizované rôzne zmeny a vylepšenia. Tie zásadné zmeny sú označované tak, ako sú modely rozdelené na úvodnej strane. Keďže sa zmeny realizovali postupne a rozdiely záviseli napr. aj od toho, do ktorej krajiny sa auto exportovalo, môže dôjsť k rozdielným údajom o jednotlivých zmenách.

Hlavné zmeny modelu z roku 1973:

1. Nový typ karburátora, ktorý znižuje obsah škodlivín vo výfukových plynoch. Pre motor 1300 bol karburátor Weber 34 DCHD-1 nahradený typom Weber 34 DCHD-13 a pre motor 1500 bol karburátor Weber 34 DCHD nahradený typom Weber 34 DCHD-12. Táto zmena bola zavedená od motoru 1300 číslo 75598 a od motoru 1500 číslo 66774.
2. Nový rozdelovač zapaľovania typ S 91 B bol nahradený novým typom S 91 BX. V dôsledku toho motor pracuje pri nižších otáčkach mäkšie a pravidelnejšie. Produkuje menej škodlivých splodin.
3. Bezpečnostný volant. Pôvodný pevný hriadeľ volantu bol nahradený "kĺbovým" hriadeľom, ktorý sa pri náraze rozpojí a volant nezraní vodiča.
4. Dvojokruhové brzdy s obmedzovačom brzdnej sily na zadné kolesá sa montujú do fiatov od roku 1972.
5. Zmena v uchytení zadnej nápravy - zadný držiak závesu péra (teraz štyri šruby), nové tlmiče zadnej nápravy, priečný skrutný stabilizátor zadnej nápravy.
6. Predná maska je z čierného plastu, zapustené vonkajšie kľučky dverí, radenie prevodových stupňov sa presunulo na podlahu, nové obmedzovače otvárania dverí.

Podrobnejšie o zmenách sa dočítate v nižšie uvedených testoch.
Chcel by som upozorniť na dva zvláštne modely, ktoré v tej dobe neboly až také samozrejmé. Ide o športové derivácie poľskeho fiata s názvom Monte Carlo 1600 a Akropolis 1800. Motory DOHC boli použité z automobilov Fiat 132. Zvláštnosťou boli aj "civilné verzie" určené predovšetkým na export.

Test z časopisu AUTOMOBIL č. 10/1974
Test z časopisu AUTOMOBIL č. 3/1975

1 preprava

veľtrh Brno73 3







výstava1 výstava2

4



V rokoch 1973 a 1974 bolo v FSO vyrobených niekoľko veľmi zaujímavých prototypov, po ktorých dnes nie je ani stopy. Sami kolegovia z Poľska nevedia, aký osud stretol tieto vzácne exempláre poľských fiatov. Zaujali ma natoľko, že som musel použiť skeny obrázkov z knihy ALBUM SAMOCHÓDOW FSO. Na jednotlivých obrázkoch je vyobrazený kabriolet, vedľa neho typ Monte Carlo. Pod nimi je dvojica "jamnikov" (jamnik = jazvečík), vľavo je predlžená verzia uzatvorená a vpravo je verzia otvorená - kabriolet. Tieto sedemmiestne verzie boli vyrobené na požiadavku cestovných kancelárií a používali sa ako vyhliadkové taxíky pre turistov vo Varšave a v Krakove.

kabriolet monte carlo 1600

jamnik jamnik kabriolet

Zmienka o predĺženom fiate z časopisu Svět motorú č. 31/1975
jamnik

INDEX