FSO 125p BREAK MONTANA

V roku 2000 som na slovenské pomery kúpil trochu nezvyčajné auto POLSKI FIAT 125p KOMBI. Keďže sa do Československa poľské fiaty kombi nikdy oficiálne nedovážali, oto viac ma prekvalili doplnky, ktoré v našich končinách neboli v týchto autách samozrejmosťou. V čese keď som auto kúpil neboli na karosérii nalepené farebné pásy. Pri leštení karosérie však boli zretelné časti menej vyťahaného laku na určitých miestach pripominajúce pásy. Vtedy som si myslel, že ide o nejaku reklamu firemného auta. Až neskôr som na internete zistil, že ide o zvláštny model určený na export do západnej Európy. Presný názov môjho fiata je FSO 125p BREAK MONTANA.

Model bol určený na Francúzsky trh, čo potvrdzuje aj emblém na zadnej kapote s nápisom Réseau Chardonnet.
Firma Chardonnet bola importérom automobilov FSO do Francúzska.



Moje domnienky potvrdili aj žlté diaľkové svetlá, plastový spojler pod predným nárazníkom, motor s výkonom 82k (namiesto rozvodovej reťaze je gumený remeň), päťstupňová prevodovka, kruhový rýchlomer s otáčkomerom, protiprievanové deflektory na predných dverách, nálepky poisťovne Macif na zadnom okne, strop potiahnutý šedou látkou a velúrové čalúnenie sedadiel so somonavíjacími bezpečnostnými pásmi. O tomto aute viem, že na Slovensko bolo dovezené z Belgicka v roku 1996. Je z konca produkcie týchto áut v FSO a ja som na Slovensku tretí majiteľ. V čase keď som ho kupoval mal na počítadle kilometrov číslo 31 200 km. To však určite nie je pravda, aj keď motor ide celkom pekne. Karoséria potrebovala menšie opravy od bočných líšt dole. Aj napriek tomu je karoséria vo veľmi zachovalom stave. Ak by som mal porovnávať tento model s mojím prvým poľským fiatom, ktorý mal len 75k, tak tento je podstatne tichší a rýchlejší. Vďaka päťstupňovej prevodovke je aj spotreba priaznivejšia. Karoséria kombi je o niečo ťažšia a preto silnejší motor je predsa lepší. Maximálna rýchlosť akou som jazdil na mojom kombíku bola cca 154km/h dosiahnutá na dialnici za Krakovom (rok 2001). Samozrejme, že to bola len skúška čo dokáže.

V máji roku 2011 sa začala kompletna renovácia celého auta. Bolo úplne rozobrané, karoséria opravená, nalakovaná pôvodnou farbou FSO L54 (Glasurit). Taktiež boli vymenené všetky potrebné mechanické diely. Celkovo odhadujem, že v rámci renovácie bolo vymenených cca 70% náhradných dielov. Nakoniec bola karoséria polepená farebnými pásmi z fólie.
Ich výrobu podľa dochovanej predlohy a odbornú realizáciu som zveril firme folioCar Poprad.

Auto som ešte doplnil talianskými diskami z ľahkej zliatiny zn. MISTRAL original Fiat.






Nižšie na záberoch je fiat v čase, keď som ho kúpil, potom zábery z obdobia, keď to bolo naše rodinné auto a nakoniec zábery po stiahnutí z ciest a kompletnej renovácie.

Zábery môjho auta v roku 2000:

moj9 moj7

moj8 moj6

moj10 moj11

Zábery po roku 2005:

moj13 moj14

moj15 moj16

moj17 moj18

moj19 moj20

Zábery po kompletnej renovácii od 23.05. 2011 do 19.05.2012:











INDEX